Om jag säger mer än 110 miljoner, super entusiaster över hela världen, nästan 150 miljoner återkommande tittare och mer än 250 miljoner dollar i total omsättning, vad tänker jag på då?
Det kanske inte är helt lätt att gissa men jag tänker ju såklart på E-sport. Esport-företag har kommit och tagit världen med storm och kan idag konkurrera med stora sporter såsom fotboll, hockey och basket. Under de senaste 10 åren har E-sport sett en stor positiv trend och har gått förbi den totala omsättningen för musikindustrin som ligger på 20 miljarder dollar.
Sporten har attraherat stora sponsorer såsom världskända Coca Cola, storföretaget Samsung, energidrycks giganten Red Bull, och betalkortet AMEX.
Ökad expansion
Med en ökad expansion, en stor global fan-skara samt att industrin och företagsmodellen har exploderat i popularitet, så kan det konstateras att E-sport är här för att stanna. E-sport har blivit så pass seriöst att spelare nu kvalificerar sig för att kunna ansöka om ett särskilt amerikanskt visa, vilket är ett visa som länge bara varit tillgängligt till professionella idrottare.
Anledningarna bakom tillväxten
Det finns många anledningar till att detta relativt nya fenomen har sett en stor tillväxt. Bland dessa kan en av orsakerna vara faktumet att folk idag har bättre tillgänglighet till att ta del av och titta på de spel och evenemang som spelas. Förutom detta så har affärsmodellen visat sig effektiv och folk som klassar sig själv som gamers är stolta idag.
Streaming
Innovation och nytänkande har definitivt också bidragit till den stora boost gaming har sett. Detta blir ännu tydligare med streaming plattformar som Twitch där publiken kan se live stream när professionella spelare tävlar varje dag.
Innovationen av plattformar så som Twitch har bidragit till att riva barriärer som tidigare har begränsat gaming och E-sport till de som utövar aktiviteten.
Incitament
Amazon köpte Twitch för nästan 1 miljard dollar och de har sedan dess uppmuntrat både gaming proffs såväl som personerna som tittar på event och streams att samspela och skapa relationer. För spelare kan detta innebära att de får en extra inkomst genom en kombination av annonser, prenumerationsbaserade avgifter och även donationer vilket har blivit väldigt lukrativt.
För publiken så är incitamentet att E-sport är väldigt lätt tillgängligt. Det finns inte heller några särskilda barriärer för att kunna delta (endast telefon eller en dator), vilket gör att allt blir lättsamt och mer avslappnat.
Publik
Enligt undersökningar av NewZoo så visar det sig faktiskt att nästan 40% av de som kollar på E-sport inte utövar de spel de väljer att kolla på själva. Bortsett från detta så kan publiken interagera med dem som spelar och streamar på Twitch. Allt detta sker i realtid och tittare kan alltså ställa frågor och ibland till och med bli inbjudna att spela med personen som streamar.
Slutsats
Jag hoppas att du har lärt dig lite mer om E-sport och vad som har bidragit till dess massiva tillväxt under de senaste åren. Idag kan E-sport jämföras med många professionella sporter och fortsätter bara att växa. Är du intresserad av att läsa mer, gå vidare här netcasino.fi/.