Säkerhetsrisker med marknadsföring i Metaverse

Något som marknadsförare ser som både önskvärt och svårt är att ständigt lyckas fånga intresset hos sina målgrupper. Det är något som verkligen är lättare sagt än gjort, men företag som vill föra fram sina produkter och tjänster kan använda sig av Metaverse för att nå ut till sina kunder på diverse finurliga sätt. Samtidigt bör man också tänka på de säkerhetsrisker som kan uppstå.

Vad Metaverse är och hur det är uppbyggt

Det var en del av oss som redan på 90-talet brukade leka med Second Life, som var, och fortfarande är, en plats där man kunde färdas genom 3D-världar och lära känna nya personer. Man kunde åka till Mars eller varför inte någon grekisk ö där man kunde strosa runt på stränderna.

Metaverse kan sägas vara en ny version av detta, med med skillnaden att det med dagens marknadsföringstekniker har öppnats upp nya horisonter för att använda plattformen för kommersiell verksamhet.

Något man dock bör tänka på redan nu i uppbyggnaden av Metaverse är de säkerhetsrisker som kan uppkomma. Hackers är kända för att vilja infektera nya system med virus och utföra bl.a. överbelastningsattacker. Vi lever i en värld där detta blir allt mer vanligt, och det är därför av vikt att man implementerar åtgärder för att motverka förekommande virusattacker.

Företags användning av Metaverse för marknadsföring

Att kunna nå ut till kunder på nya och innovativa sätt är något som är A och O för alla slags verksamheter. Ständigt accelererande innovationscykler har skapat en miljö som medför både utmaningar och möjligheter. Om man inte hänger med i de nya svängarna, speciellt de tekniska, kommer man snart att behöva tänka på att lägga ner verksamheten.

Bloomberg har gått ut med en analys där de förutspått att den marknad som kommer att finnas på Metaverse om ett par år kommer att vara värd runt 800 miljarder dollar. Med tanke på den nivå som företaget Meta har nått tidigare med Facebook när det kommer till att dra nytta av marknadsföringstekniker, skulle denna utveckling inte vara alltför förvånande.

Vad är det som är så speciellt med Metaverse när det kommer till marknadsföring?

En 3D-värld där företagen kan marknadsföra sina tjänster öppnar upp för en rad olika möjligheter som man inte hade lika stor tillgång till innan:

Användning av digital valuta

Det är tänkt att man exempelvis ska kunna använda kryptovaluta i den här världen. Både krypto-valutor och 3D-världar existerar sedan tidigare, men det är den innovativa sammanslagningen av dessa båda sfärer som är det essentiella. Lägg sedan även till Metas resurser för utvecklingen av det här konceptet som fungerar likt ett snabbverkande enzym.

Användarna skapar en stor del av materialet i Metaverse

Om det är något som man har lärt sig från spel som exempelvis Minecraft och Civilization-genren så är det att användarna trivs i en värld som de kan påverka själva och bygga upp saker själva i. Det verkar därför som att Meta har sett detta som ett nödvändigt koncept att implementera under byggandet av Metaverse.

I den här nya världen kommer användarna att ha en stor påverkan på inte bara de avatarer de använder sig av, utan även den mark som de köper, oavsett om syftet är att marknadsföra tjänster till förbipasserande eller helt enkelt bara ha kul på fritiden.

VR-tekniker

De VR-glasögon som utvecklats för den här 3D-världen utgör grundstenen för att man verkligen ska kunna ta del av Metaverse-upplevelsen till fullo. Om man sedan även räknar med alla de sensorer som används för att interagera med denna retroversion av The Matrix, kommer vi att nå en helt ny nivå.

Med det sagt blir vi mer sårbara för digitala attacker ju mer vi ”ansluter” oss själva till sensorer och andra IT-verktyg som både ”ger och tar”. Om den interaktiva tekniken tillåts gå för långt utan ett relevant säkerhetstänkande, är det inte helt omöjligt att detta förr eller senare resulterar i personskador.

Logo
Login/Register access is temporary disabled
Compare items
  • Total (0)
Compare
0